Hävitä hävikkiä! Ruoka on liian arvokasta hukattavaksi
Vietämme Tammenlehväkeskuksessa valtakunnallista hävikkiviikkoa viikolla 39.
Hävikkiviikko on kuluttajaliiton koordinoima viestintäkampanja, jonka tavoitteena on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Tavoitteena on herätellä miettimään myös sitä, kuinka paljon ruokahävikissä häviää rahaa ja miten paljon ylimääräistä kuormitusta se synnyttää ympäristölle.
Hävikkiviikon kampanjaviestinnässä tuomme esille ruokahävikkitietoutta sekä arkisia vinkkejä, joiden avulla ruokahävikkiä voidaan vähentää. Haastamme työntekijämme ja asiakkaamme ideoimaan ja toimimaan ruokahävikin vähentämiseksi. Herätämme keskustelua toiminnassamme syntyvästä ruokahävikistä. Kiinnitämme erityistä huomiota muun muassa siihen, että tilaamme ateria-annoksia sopivasti, valmistamme ruokaa menekin mukaan, annostelemme ateriat oikein sekä seuraamme tarkasti raaka-ainevarastojamme.
Hävikkiviikolla muistutamme, että ruokahävikki on maailmanlaajuinen ja moniulotteinen ongelma, jonka taklaamiseksi on asetettu kansainvälisiä tavoitteita. YK:n kestävän kehityksen tavoitteena on puolittaa maailmanlaajuinen elintarvikejätteen määrä vuoteen 2030 mennessä jälleenmyyjä- ja kuluttajatasolla sekä vähentää elintarvikejätettä ruokaketjun kaikissa vaiheissa. Suomalaisessa ruokaketjussa syömäkelpoista ruokaa menee hukkaan noin 400 miljoona kiloa (Luonnonvarakeskus 2021).
Tuomme esiin, että hävikkiviikko ei ole pelkkä tapahtuma kalenterissa. Se voi olla pysyvä asenne, joka ohjaa toimintaamme. Yhdessä voimme tehdä merkittäviä tekoja ruokahävikin vähentämisessä ja siten edistää kestävämpää tulevaisuutta niin ympäristön kuin taloudenkin kannalta. Vuoden jokainen viikko voi olla hävikkiviikko ja voimme toimia sen hengessä ympäri vuoden.
Pienikin teko hävikin vähentämiseksi on tärkeä.